Vecka 4 2011

Hejsan!

 

Upptäckte precis att jag slarvade förra veckan och skrev ingenting i bloggen. Jag skyller på att jag var ledig på måndagen och gjorde en del läkarbesök. Tyvärr upptäcktes det att min handoperation från i höstas (minns ni gipset) misslyckades och jag står nu inför valet att sätta in en titanprotes även i min vänstertumme.

 

Veckan som gick passerade snabbt i alla fall och jag upplevde många roliga stunder med klass 6B. De var fantastiska på lektionerna jag hade i svenska, livskunskapen samt den So lektion jag var inne och vikarierade för Sofie. Alla jobbade på med sina uppgifter och de var glada och positiva. Jag har berömt dem flera gånger. Vi avslutade skrivuppgiften och jag har idag söndag läst några av berättelserna och många har verkligen utvecklat sin skrivförmåga, sin närhet till skrivandet och sin känsla att formulera sig. Jag är stolt över dem.

 

Denna vecka startar nästa "kurs" och vi ska jobba med ordklasser några veckor. Samtidigt som vi fortsätter arbetet med att analysera texter. Vi gjorde en liten test på vad de minns om substantiv, adjektiv och verb och det var lite si och så med att komma ihåg. Men jag tror de fick en lite klocka att ringa så vi kan jobba lite mer aktivt framöver.

 

På måndag kommer period 3 i Elevens val att lyftas. Alla får veta vilket val de får åtta veckor framöver. Många av tjejerna har valt tjejteknik och har fått detta. På tisdag får skolan ett studiebesök från Ystad och klasserna får besök av lärare som vill se mer om arbetet med datorn i skolan. 1-1 projektet drar många studiebesök till Apelskolan. Sen hoppas vi att många föräldrar hälsar på oss när vi har Föräldraveckor v 5-6 och 7. Ni har fått hem lappar så det är bara att anmäla sig och skicka tillbaks lappen till skolan med eleven.

 

Jag sa från början att jag inte ger läxa i svenska utifrån förutsättningen att man bör hinna skriva på lektionstid och de allra flesta har gjort det och lämnat in. Några har dessvärre fått uppgiften med sig hem över helgen och under veckan ska de återstående lämna in sina texter. Kolla gärna med dem.

 

Jag har en undran om någon grupp föräldrar vill ta på sig att ordna en aktivitet för klassen under våren? Vi hade ett gäng mammor från Ullared som ordnade bowlingen i vintras. Finns det några andra vuxna som vill göra något för klassen? Tänker ta upp det på mentorstiden på måndag morgon...

 

 

Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0