Besök på slottet

JUL PÅ SLOTTET
Fredagen den 10/12 satte sig nästan hela klass 6B (tyvärr hade vi två sjukdomsfall) på Varbergsbussen för att åka in till Varberg och gå på en guidad visning. Bussresan gick bra med diverse "bluetooth-sändelser" mellan våra ungdomar. Låtar skickades hit och dit. Några har svårt att sitta still, några har fullt upp med att kolla vad alla andra gör, några lyssnar på musik, några småpratar och någon spelar musik för alla andra. Ja en helt vanlig busstur tror jag. Nu var detta den första för oss tillsammans med 6B men det gick bra.

Väl framme så promenerade vi upp till fästningen och vi möttes inne på gården av en bekant till mig som ordnat en lokal så vi kunde vänta i och äta den medhavda matsäcken eller fikan som de flesta hade.
När klockan blev halv gick vi in på fästningen och möttes efter en stund av guiden som var tidsenligt 1600talsklädd och följde oss upp till utställningen. Vi fick påtalat att INTE röra något för det var larmat om man överträdde en viss gräns nära bordet. (Matsilvret var värdefullt) Petter fick första larmet att gå när han lutade sig åt fel håll. Andra när Zebbe vill testa vad gränsen gick för larmet.  Men som väl var så slutade det snabbt. Guiden var mycket inlevelsefull och berättade om mat, dryck, kungar, kungagemåler och tjänstefolk på ett riktigt roligt sätt. Vi fick lukta på kryddor och smaka på en kaka bakad efter ett 1600-talsrecept. Allt var rikemanskryddor som man överöste maten med om man var rik. Dessa använder vi idag som julkryddor, t ex saffran, nejlikor, ingefära osv. Vi fick titta på "gottebordet" (bild ovan)på mycket nära håll (några satt med näsan vid bordskanten) och sedan fick vi även titta på hur en "fattig" familj åt och levde i kontrast till rikemanslivet.  Hon berättade lite om lekar man lekte och sedan var visningen slut.

Då museet säljer lite godis i entrén hägrade det för flera som handlade på vägen ut. Vi traskade tillbaks till bussen som skulle gå strax efter elva. Bussresan hem gick snabbt men Petter fick förflytta sig längst bak då någon av grabbarna hade svårt att hålla fötterna på golvet utan skulle ligga och ha fötterna på nackstödet med skor på.

Väl hemma käkade vi Nobelmiddag med den absolut godaste laxen som skolan serverar på denna dag. Vi fick t om chokladpudding till efterrätt. Dagen avslutades med spel på svenskalektionen då jag kände att vi kunde fortsätta med att göra något killar och tjejer blandat. (De vill gärna hålla sig var grupp för sig).

LITE FÖRÄNDRINGAR

Jaha, nu blev det dags för lite ändringar direkt.

På fredag åker vi som sagt till Varberg men vi bestämde idag på mentorstiden att vi åker direkt  från "busstationen" nere vid gamla Pressbyrån. Så alla ska hoppa av vid stationen istället för skolan eller komma dit direkt. Bussen väntar INTE på oss. Alla som har busskort åker vidare (övergång) på sitt skolkort så de ska ha med det.

Då jag idag upptäckte att vi endast har två lektioner svenska kvar nästa vecka så får jag ändra innehållet av lektionerna som är kvar. Det blir prat om jultraditionerna men själva kursen hamnar nästa år. På fredag nästa vecka är det även en friluftsdag och våra sexor ska spela basket denna dag. De ska spela i gamla idrottshallen på Apelskolan. De andra årskurserna gör helt andra saker i andra hallar i upptagningsområdet.

Lucia skulle tydligen firas i gamla hallen som tidigare då det inte får förekomma stearin på nya hallgolvet. Så det blir traditionsenligt med endast 6-9.
Marie

Vecka 49

Hej hopp!

På onsdag kommer vi ha ett ordkunskapsprov, de har fått ett häfte med ord de bör kunna (de har fått de rätta svaren) och några av orden vi lärt oss under nuvarande kurs. Vi avslutar kursen med detta och efter måndagens lektion vill jag ha alla arbetena inskickade till min mailadress. De har under fyra lektioner jobbat med att skriva korta texter på datorn om våra sinnen. Några är redan klara och de flesta har lite kvar att skriva. Dokumenten ska plastas in och sättas upp.

På fredag åker jag och Petter med hela klassen till Varberg för att besöka en utställning på Varbergs Fästning. Den heter "Jul på slottet" och detta är både en utflykt med klassen för sammanhållningens skull och en del av nästa kurs som kommer att handla om jultraditioner. Även i So jobbar de med 1600-talet och detta passar in som en detalj i det ämnet också.

Avresa sker 8.00 med regionalbussen till Varberg och vi önskar att de har med något "litet" att fika i väntan på att få komma in på fästningen. Vi ska gå en guidad tur på cirka en timme och sedan går bussen tillbaks kl 11.05. Vi äter lunch i skolan när vi är tillbaks. Vanlig lektion i svenska på eftermiddagen.

Elever från åk 9 tränar för fullt inför Lucia som vi i år ska fira tillsammans med Kärnhuset i vår nya idrottshall.

Jag vill passa på att tacka alla föräldrar som är snälla och hjälper till med elevernas fika på fredagarna. Några bakar själva och några köper färdigt. Det har blivit en trevlig stund på fredagen då vi avslutar veckan tillsammans.

Klassen har dessutom valt Kamratstödjare i grupppen och de två som fick flest röster var Daniel och Ida. De har accepterat klassens önskan och ska i alla fall prova på hur det är.

Vi närmar oss terminsavslutningen den 21/12. Men för att förbereda lite så ska HELA klassen ner till Skogstorp den 14 /12 och spela i FairPlayCup då både 6B killar och tjejer vann på Apelskolan. Petter har hyrt en buss och vi åker från skolan på morgonen. Jag återkommer med fler detaljer. Anar att de behöver med sig lite proviant och dryck.

Ha en bra vecka/Marie och Petter